Slovník kvality

Audit – systematický, nezávislý a dokumentovaný proces získavania objektívnych dôkazov a ich objektívne hodnotenie na určenie rozsahu plnenia kritérií auditu.

Audítor – osoba, ktorá vykonáva audit.

Certifikácia – proces začínajúci prípravou na certifikačný audit a končiaci získaním certifikátu.

Chyba – výstup z procesu, ktorý nespĺňa požiadavky zákazníka a je zdrojom jeho nespokojnosti.

Cieľ – výsledok, ktorý sa má dosiahnuť. Ciele majú byť špecifické, merateľné, dosiahnuteľné a časovo ohraničené.

Ciele kvality – stanovujú očakávané výsledky a pomáhajú organizácii využívať jej zdroje na dosiahnutie týchto výsledkov. Ciele kvality majú vychádzať z politiky kvality.

Cpk (Process Capability Index) (Spôsobilosť procesu) – hovorí o tom, aký je proces. Ak proces je na úrovni 6 Sigma jeho Cpk = 1,5

Čas cyklu – celkový čas potrebný na vykonanie všetkých činností od začiatku po koniec procesu. Nezahŕňa v sebe len čas samotnej práce ale aj dobu čakania.

DMAIC – cyklus zlepšovania. Univerzálne použiteľná metóda postupného zlepšovania, ktorá je súčasťou metódy Six Sigma. Používa sa akékoľvek zlešovanie, je to vylepšený PDCA cyklus.

D (Define) – definuj, M (Measure) – meraj, A (Analyze) – analyzuj, I (Improve) – zlepšuj, C (Control) – riaď

DPM (Defect Per Milion) – počet chýb z milióna, ktoré sa dostanú k zákazníkovi.

Hlas zákazníka – údaje z reklamácii, prieskumu, komentárov, výskumu trhu, dotazníkov a podobne, pochádzajúce od zákazníka. Údaje sa transformujú na merateľné hodnoty a na základe nich sa identifikujú požiadavky zákazníka na sledované procesy.

Kompetentnosť – schopnosť používať poznatky a zručnosti na dosahovanie zamýšľaných výsledkov.

Konzultant systému manažérstva kvality – osoba, ktorý pomáha organizácii realizovať systém manažérstva kvality poskytovaním rád alebo informácií.

Kritériá auditu – súbor politík, postupov a požiadaviek s ktorými sú porovnávané dôkazy zhromažďované v priebehu auditu.

Kvalita – miera, s akou súbor daných vlastností produktu spĺňa požiadavky zákazníka.

Majiteľ procesu – vlastník procesu, ktorý má zodpovednosť a právomoc v riadení procesu.

Náklady na nekvalitu (Cost of Poor Quality) – finančný ukazovateľ vyjadrujúci dopad zníženej kvality procesu na rast nákladov. Zahŕňa interné a externé náklady na nepodarky, náklady na posudzovanie, preventívne náklady, straty nerealizovaných príležitostí a náklady spojené s činnosťami, ktoré nepridávajú hodnotu.

Nápravné opatrenie – opatrenie na odstránenie príčiny nezhody a na prevenciu jej opakovaného výskytu.

Nezhoda – nesplnenie požiadavky.

PDCA – sled aktivít na zlepšovanie procesov. PDCA je možné aplikovať na všetky procesy a systém ako celok.

P (Plan) – plánuj, D (Do) – urob, C (Check) – kontroluj , A (Act) – konaj

Plán auditu – popis činností a usporiadanie postup auditu v mieste auditu.

Politika kvality – vyhlásenie alebo záväzok manažmentu zaoberať sa kvalitou a ďalej ju zvyšovať.

Postup – špecifikovaný spôsob vykonávania činnosti alebo procesu.

Pozorovateľ – osoba, ktorá sprevádza audítorsky tím, ale nepôsobí ako audítor.

PPM (Parts Per Milion) – počet chybných dielov z milióna.

Predmet auditu – rozsah a ohraničenie auditu.

Proces – súbor vzájomne súvisiacich alebo vzájomne pôsobiacich činností, ktoré transformujú vstupy na výstupy.

 Produkt – výsledok procesu, môže to byť výrobok alebo služba.

Program auditu – súbor jedného alebo viacerých auditov plánovaných na konkrétny časový úsek a zameraných na konkrétny cieľ.

SPC (Statistical Process Control) (Štatistické riadenie procesu) – spôsob riadenia procesu založený na sledovaní dynamiky procesu v čase, hľadaní zvláštnych a bežných príčin vyskytujúcich sa vo vopred vymedzenej tolerancii procesu.

Spokojnosť zákazníka – zákazníkom vnímaná úroveň, do akej miery sa splnili jeho požiadavky.

Systém manažérstva kvality (QMS) – súbor činností, pomocou ktorých organizácia identifikuje svoje ciele, určí procesy a potrebné zdroje na dosiahnutie požadovaných výsledkov. Časť systému manažérstva s ohľadom na kvalitu.

Technický expert – osoba, ktorá audítorskému tímu poskytuje špecifické poznatky alebo názory.

Zákazník – interná, externá, fyzická alebo právnická osoba, ktorá prijíma výstup z procesu t.j. výrobok alebo službu.

Zdokumentované informácie – požadované informácie a ich nosné médium, ktoré organizácia riadi a udržiava.

Zhoda – splnenie požiadaviek.

Zlepšovanie – činnosť na zvyšovanie výkonnosti.