Ako vypracovať príručku kvality

   Príručka kvality už nie je povinným dokumentom podľa normy ISO 9001:2015 (avšak odporúčaným), ale je povinným dokumentom podľa normy IATF 16949:2016 (článok 7.5.1.1 Dokumentácia systému manažmentu kvality). Opisuje systém manažérstva kvality a musí byť vypracovaná podľa veľkosti a typu organizácie.

Aká je šedá stránka príručky kvality?

   Veľa príručiek kvality spĺňa požiadavky normy a predsa im uniká zámer tohto dokumentu. Kopírovanie procesov a procedúr je neefektívne a nepoužiteľné, potom je výsledkom dokument, ktorý nikto nečíta, okrem audítorov 🙂

   Niekedy majú príručky kvality viac ako 40 strán, možno aj 60 strán, podľa mňa tu už nehovoríme o Quality Manuále ale o Quantity Manuále. Dôvodom takto zbytočného množstva strán je to že veci sa duplikujú, je tam množstvo nepotrebných informácií a zbytočných podrobností.

Aká má byť správna príručka kvality?

   Príručka kvality má byť dokument v ktorom sa organizácia predstavuje, popisuje systém riadenia kvality a svoj prístup ku kvalite. Príručka kvality má obsahovať informácie s pridanou hodnotou a má byť ľahko pochopiteľná. V normách ISO 9001:2015 a IATF 16949:2016 je veľa požiadaviek na dokumentované informácie a príručka kvality je najlepším miestom, kde to môžete spomenúť a kontrolovať.

Príručka kvality má poskytnúť nasledujúce informácie o vašej spoločnosti:

  • aká ste spoločnosť, kde sídlite, aká je organizačná štruktúra,
  • čo vyrábate, aké služby poskytujete,
  • aké procesy uplatňujete pre systém manažérstva kvality,
  • aké články normy nie sú uplatňované a z akého dôvodu,
  • zoznam procesov a procedúr,
  • popis procesov a ich interakcie (môžete použiť vývojový diagram procesu)
  • vnútorné a vonkajšie súvislosti organizácie.

   Pri tvorbe príručky kvality nezabudnite na poslanie a politiku spoločnosti a príručka kvality sa tak stane efektívnym nástrojom propagácie vašej spoločnosti.

Potrebujete poradiť s vypracovaním príručky kvality?

Kontaktujte ma.

Autor: Ing. Jozef Porubský, PhD.